Terbest Untuk Dibaca

Wednesday, August 24, 2011

best 10 fakta menarik tentang emas

akhir2 ni harga emas melambung gila2, sapa nak kawin lupakan dlu la sbb harga cincin pun dah capai 1k dah. tapi dalam masa sehari ja harga emas dah jatuh sikit tapi still tinggi lagi la. apa2 pun klau ada duit lebih simpan la emas bleh la guna waktu2 sesak. skrg laki pun bli emas tapi jgn pakai bleh untuk pelaburan ok. ha kat blog aku ni pun aku sediakan jadual harga emas untuk kemudahan korang ceck harga emas. AMARAN aku bukan deler emas k aku letak jadual harga emas tu untuk kemudahan sahaja, untuk beli emas sila ke kedai emas berdekatan anda. kat seni aku post 10 fakta menarik tentang emas. layan no..


1. emas mungkin logam pertama yg telah diproses oleh manusia prasejarah. perhiasan emas yg paling lama dijumpai oleh ahli arkeologi di Bulgaria dianggar sejak 4000 SM. Jadi emas dah wujud sejak Zaman Batu.

2. Abad ke-7 SM, dawai emas telah digunakan untuk memasang gigi palsu oleh doktor gigi Itali. Sejak awal abad ke-16 emas digunakan untuk menampal gigi yg berlubang.

3. di Aztec, emas ditulis sebagai "teocuitlatl", yang bermaksud "tahi emas".

4. Emas dengan kemuluran yang tinggi dan sifat mudah dibentuk. Dengan pemutus, sekeping satu auns emas boleh dijadikan 5/1000000 inci emas tebal separa telus. Atau boleh diregang lima puluh kilometer panjang dan lima mikron diameter, bersamaan dengan satu per sepuluh daripada diameter rambut.

5. Logam berharga ini juga mempunyai ciri-ciri sukar untuk dimusnahkan. emas yg digunakan Sejak zaman purba masih digunakan hingga kini. buktinya Semua emas yang ditemui pada masa lalu, 85% masih digunakan hari ini. jadi jangan terkejut emas yg anda pakai berusia ratusan tahun tetapi dah dikitar semula.

6. Di luar kapal angkasa Amerika Syarikat "Apollo" AirShip telah disalut dengan kepingan emas dengan tujuan untuk melindungi angkasawan daripada sinaran radiasi. topi keledar yang dipakai oleh angkasawan masih disalut dengan membran emas nipis untuk melindungi mata angkasawan dari cahaya yg berlebihan.

7. kaedah untuk melombong emas boleh menjejaskan alam sekitar. ini kerana Lombong emas akan membuang banyak daripada cyanide ke dalam parit dan melepaskan oksida nitrogen serta oksida sulfur ke udara.

8. Amerika Syarikat (AS) berada di kedudukan pertama simpanan emas di dunia. kemudian India telah merebut tempat teratas, kerana rakyat india telah menggunakan 20% emas dunia melalui pengunaan didalam sari india.

9. kepekatan terbesar emas adalah di dalam lautan, ia dianggarkan sekitar satu ratus juta tan. Malangnya, setakat ini tiada siapa yang telah menemui satu kaedah yang berkesan untuk mengeluarkan emas dari lautan.

10. emas juga terdapat diangkasa. Menurut data dari AirShip NEAR yang kembali pada tahun 1999 mengatakan satu-satunya plenet yg mempunyai emas adalah di planet "Eros". jumlah emas yg terdapat disana adalah lebih byk dari yang pernah dilombong di muka bumi. Malangnya, kita tidak tahu bagaimana untuk melombong emas di angkasa. ha yg ni teringat aku cerita Avatar kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...