Terbest Untuk Dibaca

Monday, September 12, 2011

aku pun tak tau. Bas berkaki yg dapat mengurangkan kesesakan akan dibina di China

orang2 china memang super kreatif. ari tu aku ada post pasal mesin popcorn buatan sendiri di china yg unik gila. ini pula cerita pasal Bas gergasi yang berjalan di atas "kaki" beroda yang membenarkan kereta memandu di bawahnya telah direka oleh sebuah syarikat Cina.

Kenderaan yang besar seluas lorong jalan raya dan 18 kaki tinggi, membawa lebih 300 penumpang setiap bas. menggunakan motor elektrik untuk beroperasi dan sebahagiannya mengunakan kuasa solar. Rangkaian bas boleh membawa sebanyak 1400 penumpang sekaligus.

Perekanya mengatakan ia dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di bandar-bandar yang sesak di China sebanyak 30 peratus.

Selain itu, ia berkata bahawa setiap bas boleh mengurangkan penggunaan bahan api oleh 860 tan setahun, menjadikan pengeluaran karbon oleh 2640 ton.

Song Youzhou, Shenzhen Hashi pengerusi Future Parking Equipment Company, firma di sebalik rekaan bas tersebut, berkata, inovasi utama bas neutral adalah bahawa ia berjalan di atas kereta dan di bawah overpasses. kelebihan terbesar adalah menjimatkan ruang jalan, kecekapan dan kapasiti tinggi.

tetapi semua jalan raya yg di lalui bas perlu diubah suai dengan sistem panduan automatik. Landasan keretapi adalah lebih mahal, tetapi Encik Youzhou berkata sistem baru bas tersebut adalah 30 peratus lebih cekap. ianya juga lebih menjimatkan kos pembinaan iaitu 40 kilometer (25 batu) landasan akan menelan kos 500 juta yuan (£ 46,5 juta), kira-kira hanya 10 peratus kos jarak sama dengan kereta api bawah tanah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...