Terbest Untuk Dibaca

Saturday, October 22, 2011

seram!! gambar rumah yang dihias pada hari holloween

maksud perkataan Halloween mula disahkan dalam abad ke-16 dan merupakan varian dari bahasa Scotland iaitu All-Hallows-Day bermaksud "petang".

perayaan holloween pada asalnya adalah perayaan orang Rom Pomona untuk menyambut dewa buah-buahan dan biji benih. ianya juga sama seperti perayaan Celtic samhain yang di panggil Samuin bemaksud 'menyemai atau menanam bersungguh-sungguh'. semua bukti sejarah telah disimpan oleh orang-orang Gaels dan orang-orang Celt di Kepulauan British yang berasal dari Ireland Lama.

patutla ada buah labu yg di ukir dengan muka yg horror tu. mengikut sejarah perayaan ini tidak ada kaitan dengan mati. heran kan macam mana timbulnya costume2 yg seram2 tu kan. sebenarnya perayaan Holloween berubah dari masa ke semasa. semua tu berlaku disebabkan pengaruh budaya setempat seperti
adat kebangsaan, kerja-kerja pengikut Gothic dan sastera seram yg menegeluarkan kisah seram seperti novel Frankenstein dan Dracula. sehingga lah apa yg kita nampak pada perayaan Holloween yg di sambut sekarang. selain dari costume yang seram2, rumah juga akan di hias sehorror yg mungkin. kat bawah ni adalah rumah2 yg telah dihias pada perayaan Holloween. ufo pun ada, yg rumah dah jadi kawasan perkuburan pun ada. serammmmm.... do!!













2 comments:

  1. kalau ada kat malaysia kan best. dari dulu berangan nak pakai costume cinderella versi gothic

    ReplyDelete
  2. ada kaler maler. ada sesetengah pub atau club yg akan buat holloween night. bleh kalau nak join. tapi kalau islam lupakan ja la. sbb setiap costume ada maksudnya takut syirik pulak. hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...