Terbest Untuk Dibaca

Monday, October 31, 2011

taman tema Warcraft dan Starcraft tidak berlesen di China

China adalah negara paling cekap copy and paste di dunia. antara yg berjaya di tiru adalah Ikea dan i-phone. tapi kali ni adalah taman tema siri permainan game iaitu taman tema yg menempatkan watak permainan game Warcraft dan Starcraft. taman tema World Joyland yg dibina di Changzhou ini adalah taman tema Warcraft dan Starcraft yg tidak mempunyai lesen dari pengeluar game Warcraft dan Starcraft. selain dari pada Warcraft dan Starcraft taman tema ini jugak mengunakan watak2 pemainan video game yg lain seperti permainan video game keluaran Sega dan capcon yg juga tidak mendapat kelulusan. bermakna ni taman tema haram. tapi di China semua tu adalah biasa. bleh..

walaupun dibina dengan gempak tapi taman tema ini kurang mendapat sambutan dan kurang popular dikalangan pengunjung walaupun dibina untuk menyaingi Hongkong Disneland. walaupun reka bentuk, figura, costume dan senibina taman tema ini mengambil watak2 dalam permainan game Warcraft dan Starcraft tapi nama watak dan tempatnya diubah contohnya kawasan taman tema StarCraft dinamakan "Universe of Starship" dan taman tema World of Warcraft dinamakan "Terrain of Magic". ya la kan kalau tiru semua tunggu surat saman la jawapnya. bos aku cakap kalau nak tipu, tipu bagi orang percaya. tapi ni tipu beradap wawawawa.

apa pun pihak taman tema World Joyland ni dengan banganya mendakwa inilah taman tema permainan video game pertama didunia. kos pembinaan taman tema ni bernilai 200 juta yuan (kira-kira AS 30 juta USD) dan mempunyai keluasan 600,000 meter persegi. walaupun tak de lesen tapi taman tema ni tetap wow dan aku nak pegi kalau ada peluang. aku tengok mmg best la sbb aku antara perminat game Warcraft semua watak tu aku kenal sbb aku penah guna. Triple killllll....... layan video and pic ni..


















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...